Εἶναι πασίγνωστη ἡ σκηνὴ ἀπὸ τὴν ταινία Apocalypse Now τοῦ Coppola μὲ τὴν ἐπιδρομὴ σμήνους ἑλικοπτέρων στὸ βιετναμέζικο χωριὸ ὑπὸ τοὺς ἤχους τοῦ ἐπίσης γνωστοῦ Καλπασμοῦ τῶν Βαλκυριῶν τοῦ Wagner:


Ἦταν αὐτὴ ὅμως ἡ πρώτη φορὰ ποὺ τούτη ἡ μουσικὴ χρησιμοποιήθηκε στὸν κινηματογράφο ὡς ὑπόκρουση ἀπὸ ἀέρος ἐπίθεσης; Παρακολουθῆστε τὴ «Γερμανικὴ Ἑβδομαδιαῖα Ἐπισκόπηση» τῆς τριακοστῆς Μαΐου 1941 – «Νίκη στὴν Κρήτη»:


Τὸ ψητὸ ἀρχίζει στὰ 2:42 λεπτά.
Ἄραγε ἀπὸ κεῖ νὰ ἄντλησε τὴν ἔμπνευσή του ὁ Coppola;

Ἡ ἴδια παρατήρηση ἔχει γίνει καὶ στὴ Wikipedia, χωρὶς δυστυχῶς νὰ λυθεῖ ἡ ἀπορία.

  • Γαλλικὴ Wikipedia, Apocalypse Now: La scène de l’attaque des hélicoptères avec la Chevauchée des Walkyries semble avoir été inspirée d’une séquence de Die Deutsche Wochenschau portant sur la bataille de Crète où sont montrés attaques de bombardiers et largages de parachutistes.
  • Γερμανικὴ Wikipedia, Apocalypse Now: Die Szene hat ihr historisches Vorbild in der Deutschen Wochenschau vom 30. Mai 1941, in der die Luftlandung der Deutschen auf Kreta mit demselben Stück unterlegt wurde.
  • Ἀγγλικὴ Wikipedia, Ride of the Valkyries: The Ride of the Valkyries was used to accompany several editions of Die Deutsche Wochenschau, the German wartime newsreel. The films in question were typically narrated by Harry Giese and featured sequences of Luftwaffe bombings.
  • Ἱσπανικὴ Wikipedia, μετάφραση τῆς ἀγγλικῆς: Se usó la Cabalgata de las valquirias para acompañar varias ediciones de Die Deutsche Wochenschau, el noticiario de guerra alemán. Las películas en cuestión eran narradas de forma típica por Harry Giese y representaban escenas de los bombardeos de la Luftwaffe.
  • Ἱσπανικὴ Wikipedia, Apocalypse Now: Memorable es también la escena en que los helicópteros del Noveno batallón de la Primera División de Caballería (Aerotransportada) bombardean el poblado vietnamita, todo ello ambientado con la música de Wagner, la «Cabalgata de las valquirias», tal cual hacían los audiovisuales de la Luftwaffe, para instrucción de los cadetes.
  • Κριτικὴ τῆς ταινίας τοῦ Coppola: Interessant ist hierbei, dass bereits schon die deutsche Wochenschau den im Mai 1941 in den Lichtspielhäusern präsentierten Bericht über die Eroberung der Insel Kreta durch ein militärisch beispielloses, aber äußerst verlustreiches, deutsches Fallschirmjägerunternehmen mit den fesselnden Klängen Wagners untermalte. Der sich mit zunehmender Laufzeit des Films quasi als omnipotenter Filmemacher ausweisende Coppola kannte diesen Beitrag der NS-Propaganda mit Sicherheit und bediente sich der in ihrer Wirkung auf den Zuschauer elektrisierenden Kombination von Bild und Ton.
  • Βιβλίο «Augenzeugen: Kriegsberichterstattung vom 18. zum 21. Jahrhundert»: Berühmtheit erlangte die Ausgabe der DW von der Landung der deutschen Truppen in Kreta, bei der der Anflug der Flugzeug und der Luftkampf mit dem Walkürenritt aus Richard Wagners Oper »Walküre« unterlegt sind, einem Motiv, das später Francis Ford Coppola für den Anflug von Hubschraubern in Vietnam in »Apocalypse Now« (USA 1979) verwenden sollte.

Τὸ βιβλίο αὐτὸ περιέχει ἐνδιαφέρουσες λεπτομέρειες: στὸ πεδίο τῆς μάχης τὸ γύρισμα γινόταν βουβὰ καὶ οἱ θόρυβοι ἔμπαιναν ἐκ τῶν ὑστέρων στὸ στούντιο. Ὅταν οἱ στρατιωτικοὶ ἄρχισαν νὰ διαμαρτύρονται γιὰ ὅπλα ποὺ ἔβγαζαν λάθος κρότο, τὸ ἀρχεῖο ἤχων τῆς παραγωγῆς τῆς Deutsche Wochenschau ἐμπλουτίστηκε μὲ ἀκριβεῖς ἠχογραφήσεις τοῦ κάθε ὅπλου!

Τέτοια προβλήματα ἀντιμετώπισε καὶ ὁ Coppola, π.χ. ἀπὸ τὶς ἠχητικὲς βιβλιοθῆκες ποὺ εἶχε στὴ διάθεσή του ἀπουσίαζαν οἱ κρότοι τῶν ὅπλων ποὺ εἶχαν πρωτοχρησιμοποιηθεῖ στὸν τότε πολὺ πρόσφατο πόλεμο τοῦ Βιετνάμ. Καὶ φυσικὰ θὰ μελέτησε καὶ τὸν τρόπο ποὺ σκηνοθετοῦνταν οἱ βομβαρδισμοὶ στὰ Ἐπίκαιρα τοῦ 2ου ΠΠ, ἂν ὄχι γιὰ ἔμπνευση, τουλάχιστον γιὰ νὰ δεῖ πῶς ἔλυναν τὰ τεχνικά προβλήματα. Σίγουρα λοιπὸν κατὰ τὴν προετοιμασία του εἶδε καὶ τὴ διάσημη «Νίκη στὴν Κρήτη».

(Αὐτὴ τὴν ἀνάρτηση τὴ δημοσιεύει ὁ κόσμος τέλη Μαΐου ποὺ εἶναι ἐπίκαιρη, ὄχι τὸν Ὀκτώβριο! Ἀλλὰ τί νὰ περιμένει κανεὶς ἀπὸ κάποιον ποὺ τρώει μελομακάρονα τὸν Αὔγουστο…)